google-site-verification=D8EpWb4QSIfzEjsFob-PxKmHRwJZQ4wIbdC_6lCQ-ms
כותרת
> C;
1/1
מתי דאגה הופכת למוגזמת עד כי נדרש טיפול?
צור קשר ונשמח לחזור בהקדם

מתי דאגה הופכת למוגזמת עד כי נדרש טיפול?

החיים שלנו כבני אדם רצופים אירועים מעוררי מתח ולחץ, אך מה קורה לנו במצב של הפרעת חרדה כללית? חרדות אלו משתייכות לקבוצה חרדה הכוללת: פוביה , פוסט טראומה ptsd, הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) ועוד.

חרדה כללית מאופיינת בתחושה תמידית של דאגה בנושאים שונים: לימודים, תעסוקה וקריירה, בריאות, זוגיות וכן הלאה. חרדה כללית משפיעה בדרך כלל על ארבעה היבטים:

  • רגש ותחושת מצוקה: חוויה חוזרת של רגש חוזר ומצוקה, מתח ביומיום, אי שקט, דאגה ותחושה תמידית שמשהו רע עומד לקרות.
  • ההיבט קוגניטבי: מחשבות פסימיות שחוזרות על עצמן כמו: אסונות, ותסריטי אימה מחשבתיים. החשיבה הופכת להיות קטסטרופלית ומוקצנת ללא פרופורציה ומנותקות מהמציאות.
  • היבט גופני-פיזי : רגעי הדאגה או המחשבות הפסימיות, עלולות להיות מלווים בתסמינים פיסיים כמו: כאבי בטן, כאבי ראש ומיגרנות, יובש בפה, הזעה רעד ואילחושים באיברי הגוף השונים.
  • היבט התנהגותי: אנשים אשר מתמודדים עם חרדה נוטים להימנע מפעילויות אשר נתפסות כמסוכנות. כך הם מפתחים פםעולות אובססיביות כמו: טלפונים חוזרים, שיחות הבהרה והרגעה שחוזרות על עצמם ועוד.

האם יש הבדל בין פחד לחרדה?

אכן יש הבדל! פחד הינו תגובה רגשית לאיום מוגדר, ידוע, חיצוני, לדוגמא: מכונית כמעט דרסה אותי בכך שנסעה מהר. לעומת זאת, חרדה היא תגובה רגשית לאיום שאינו מוגדר או ידוע מראש, מה שמעורר קונפליקט נפשי פנימי, לדוגמא: חרדה מאובדן שליטה על החיים שלך.

מתי פחד הופך לבעיה שדורשת טיפול?

ננסה לתאר מתי פחד מפסיק להיות תקין והופך לבעיה. בכדי להבהיר את העיניין נשתמש לדוגמא בפחד גבהים. אצל אדם מסויים הפחד יגיע לידי ביטוי בכך שהוא נמנע מצניחה חופשית ממטוס או שיימנע מלהסתכל כלפי מטה מחלון במגדלי עזריאלי, מפאת העובדה כי אירועים אילו הינם נדירים בחייו, כנראה שהפחד כמעט ולא יפריע לשגרת חייו. לעומת זאת, אדם אחר בגלל פחד הגבהים, יימנע מלטפס על כיסא בביתו בכדי להחליף נורה או יפסיק לבקר את משפחתו משום שהם גרים בקומה גבוהה. משמע, לאדם זה אין חופש בחירה בחייו והפחד מנהל אותו וגורם לו להחמיץ הזדמנויות לנהל את חייו בצורה תקינה ונורמטיבית, שכן אדם כזה תמיד יחיה בפחד. אדם שכזה סובל בעצם מהפרעת חרדה כללית והסיבה מדוע אינה ידועה לו.

כיצד לטפל בחרדה כללית?

חרדה כללית היא בדרך כלל כרונית. הטיפול בחרדה כללית לא תמיד קצר ופעמים רבות מטרתו היא להפחית את עוצמת ההפרעה בלבד וצמצום הפגיעה באיכות החיים של המטופל הסובל ממנה. לרוב הטיפול המומלץ הוא שילוב של טיפול פסיכותרפי וגם טיפול תרופתי.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדה (CBT) עשוי לסייע בהפחתת עוצמת התסמינים ולהביא לשיפור משמעותי מאוד באיכות החיים של המטופל. מטפלים בגישה זו מנסים לשנות את דפוסי החשיבה ועיוותי החשיבה הישנים של האדם אשר יוצרים חשיבה המאופיינת בדאגות מוגזמות חסרות פרופורציה ומשתקות את היכולות היומיומיות הכי פשוטות.

אף על פי שהטיפול אינו מכוון לטיפול בתסמינים שונים, טיפול פסיכותרפי יכול להיות משמעותי ומועיל, בעיקר משום שההפרעה היא בדרך כלל כרונית ויש לה השלכות משמעותיות על דפוסי ההתנהגות, אורח החיים והקשרים שהאדם יוצר לכל אורך חייו.

טיפולים תרופתיים כוללות בתוכן תרופות הרגעה שונות כגון בנזודיאזפינים ודומיהן. מטרתן של התרופות הוא להפחית את החרדה באופן מידי ולכן השפעתן היא לטווח הקצר ביותר. למעשה התרופות מטפלות בתסמינים של החרדה, אך לא פותרים את הבעיה. מה שקורה בד"כ הוא שמטופל מתרגל אליהם ומתרגל לפתרונות קצרי מועד, מה שרק הופך את הבעיה לגדולה יותר.


להלן כמה עיצות שאספנו עבורכן בכדי לטפל בחרדה כללית

נמנעים מהימנעות: קודם כל מזהים את הפעולות והסיטואציות מהן נמנעים כדי למנוע סכנה ומתחילים להיחשף במכוון אליהן שוב ושוב. אמנם שינויים אלו יכולים להגביר את החרדה בטווח הקרוב, אך עם הזמן מתבססת חוויה חדשה ובריאה יותר עד שהחרדה פוחתת.

לומדים טכניקות הרגעה עצמית: יוגה, מדיטציה ודמיון מודרך נמצאו כטכניקות מאוד יעילות להרגעה עצמית אשר יכולות לסייע במצבים בהם החרדה מתעוררת.

לקחת דברים בפרופורציה: ברגע של חרדה אמיתית מומלץ לנסות לזהות כשלים והגזמות בתהליך החשיבה, דווקא כאשר אתם רגועים ולא שרויים בחרדה יגיעו התובנות הגדולות ביותר.

להקשיב לאנשים שלידכם: למטופל תמיד ייראה כי החרדה שלו מוצדקת, אך התייעצות כנה עם הקרובים אליו יציעו עבורו זווית ראייה שונה וחדשה שאולי לא חשבתם עליה.

לפנות למטפל מוסמך בחרדה: ידוע כי לשלוט ברגשות של דיכאון וחרדה זה דבר לא קל בכלל, במיוחד כאשר מדובר במצב של חרדה כללית כרונית. פסיכותרפיה למקרי חרדה מאפשרת להתמודד עם היבטים שונים של החרדה כך שתוכלו לזהות מייד דפוסי התנהגות וחשיבה שמשמרים את החרדה ומחמירים אותה. המטפל יסייע לכם בנטרול דפוסים אלו, הבנת מקורות החרדה והגברת היכולת להתמודד עם חששות ואי ודאות מבלי לפגוע בשגרת החיים האישית והמשפחתית.

--------------------------------------------------------------------------

לקביעת טיפול וייעוץ צרו קשר

אודליה חן – מטפלת cbt

טלפון: 054-4428514

מייל: odeliachen57@gmail.com

טיפול CBT טיפול קוגניטיבי התנהגותי - היטרו מהדאגות - אודליה חן
טיפול CBT טיפול קוגניטיבי התנהגותי - היטרו מהדאגות - אודליה חן
טיפול CBT טיפול קוגניטיבי התנהגותי - היטרו מהדאגות - אודליה חן
עוצב ונבנה על ידי יאלו עיצוב ובניית אתרים