google-site-verification=D8EpWb4QSIfzEjsFob-PxKmHRwJZQ4wIbdC_6lCQ-ms
כותרת
> C;
1/1
מהו טיפול - cbt טיפול קוגניטיבי התנהגותי
צור קשר ונשמח לחזור בהקדם

מהו טיפול cbt קוגנטיבי התנהגותי

טיפול CBT הינו טיפול ממוקד מטרה, קצר טווח המסייע בזיהוי ותיקון דפוסי חשיבה. הטיפול מבוסס על ההנחה לפיה על מנת ליצור שינוי אצל המטופל, יש צורך בשינוי דפוסי החשיבה לצד למידה ותרגול של התנהגויות חדשות.

ישנם שני מרכיבים עיקריים לטיפול קוגניטיבי התנהגותי:

  1. המרכיב הקוגניטיבי העוסק במחשבותיו של האדם, דרך פרשנותו את המחשבות והאירועים הקורים לו וכיצד זה משפיע על רגשותיו והתנהגותו.
  2. המרכיב ההתנהגותי העוסק במעשיו של האדם וכיצד התנהגויותיו עשויות להשפיע על רגשותיו ולהשפיע על חייו.

שיטת CBT היא גישה משולבת. השילוב בין הכלים הקוגניטיביים וההתנהגותיים יאפשר את השינוי המתבקש. בהתאם לבעיה, ניתן להדגיש רכיב אחד על פני השני. לדוגמה, ניתן להדגיש בתחילת הטיפול את ההיבט הקוגניטיבי בטיפול בדיכאון מכיוון שדיכאון כרוך בעיקר במחשבותיו ורגשותיו של האדם בעוד שבהפרעה טורדנית כפייתית, ההיבט ההתנהגותי עשוי לשחק תפקיד גדול יותר בטיפול מכיוון שהפרעה זו עוסקת בפעולות חוזרות ונשנות.

מטרת הטיפול בשיטת CBT, היא להחליף דפוסי מחשבה שחדלו לשרת אותנו בדפוסי מחשבה בונים, להקל על תחושת המצוקה והסבל וללמד מיומנויות וכישורים הדרושים להתמודדות עם מצבים עתידיים.

השיטה מאפשרת את בחינת הפרשנות של המחשבות, בחינת הרגשות והתגובה לאירוע, על מנת לאפשר את תיקון המחשבה בזמן אמת ופירוש מאוזן ומותאם יותר למציאות הסובבת. חלק מתהליך הטיפול הוא ביצוע "שיעורי בית" המותאמים למצב הרגשי והתסמינים המופעלים כדוגמת: יומן מחשבות, תרגול לתיקון עיוותי חשיבה וכו'.

עיוותי חשיבה ומודל אפר"ת

מודל אפר"ת (ראשי תיבות של אירוע-פרשנות-רגש-תגובה), הינו מודל התנהגותי המתאר את התהליך המתרחש מרגע חשיפתו של האדם לאירוע ועד לתגובה שלו אליו.

הגישה נשענת על התפיסה שהראייה הסובייקטיבית היא האובייקטיביות היחידה, כלומר שהמציאות שאליה נחשף האדם ואשר מלווה את חייו היא מה שהתקבל מנתוני החושים וניסיון החיים שלו, דרך העיבוד של תפיסת העולם וצורת החשיבה שלו.

המציאות של האדם היא המציאות הרלוונטית היחידה, כשהאדם משתנה המציאות משתנה. בטיפול CBT אנו לומדים להתאים מציאות חדשה ולעצב אותה לפי האופן שבו נגדיר אותה מחדש.

עיוותי חשיבה הינם הבסיס להתחלת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי. זיהוי עיוותי החשיבה מסייעים להבין את המניע למחשבות שאנו חושבים ולאופן ההתנהגות שלנו. תיקון עיוותי החשיבה והפרכתם יובילו לחשיבה רציונלית ולהקלה בתחושת המצוקה.

להלן כמה מעיוותי החשיבה הנפוצים:

  • חשיבה מסננת - נטייה להתמקד בפרט שלילי ולהעצים אותו בעוד פרטים ניטרליים או חיוביים אחרים מאבדים משמעות. החוויה למעשה מתפרשת באופן שלילי ומציגה לנו תמונה חלקית ומעוותת של האירוע. לדוגמא: במהלך שיחה חשובה עם הבוס, הוא צפה בפלאפון ולא היה קשוב. אותו אדם עלול לחשוב שאין ערך לדבריו ולהיעלב ממנו.
  • חשיבה בשחור ולבן – חשיבה קוטבית, "הכל או כלום". לדוגמא: "אם לא אצליח במשימה אהיה כישלון חרוץ".
  • הכללת יתר – הסקת מסקנה לעתיד מאירוע או ראייה בודדים. חשיבה זו עלולה לעודד הימנעות או התנהגות שמקדמת את התוצאות שהאדם חושש מהן. לדוגמא: אם חוויתי התקף חרדה במהלך נהיגה, כל נסיעה עתידית ההתקף עלול לחזור.
  • קריאת מחשבות - הנחה שאני יודע מה האדם השני חושב עליי, גם אם הוא לא שיתף אותי במחשבותיו. לדוגמא: הקולגה שלי חלף על פני ולא אמר לי שלום, הוא בטח שונא אותי.
  • חשיבה קטסטרופלית - התייחסות וניסיון למצוא את השלילי באירוע, אנו נצפה שאסון יכה בנו ושום דבר טוב לא יקרה.
  • העצמה / מזעור - נטייה להעצים דברים שניתן לפרשם כראיה שאנו לא מספיק טובים, מוכשרים, שלא שפר עלינו מזלנו וכן הלאה, ולמזער ראיות לטובתנו.
  • פרסונליזציה - העברה לפסים אישיים. ייחוס חשיבות של האדם כגורם לאירוע שלאו דווקא קשור אליו או נמצא באחריותו.
  • חשיבה מסוג חייב / צריך - כשאיננו מצליחים לעמוד בכללים שהצבנו לעצמנו, אנו מרגישים אשמה, מרמור וכו'. לדוגמא: "אני חייב לרוץ שלוש פעמים בשבוע". אם לא נעמוד במשימה, נחוש רגש של אשמה, תסכול, או שאנו לא מספיק טובים.

במהלך הטיפול משולבות טכניקות שונות ומגוונות:

  • משחקי תפקידים - מאפשרים לתת דוגמא מציאותית ולהפוך אותה באמצעות משחק התפקידים לאינטראקציה חיובית.
  • טיפול בחשיפה – בחלק מהמקרים כמו בפוביה ספציפית, נעשה טיפול בחשיפה הדרגתית על מנת להתגבר על התגובה ההמנעותית ותחושת החרדה שנוצרה עקב הפוביה.
  • הנחות בדיקה – אסטרטגית בחינת אמונות ביניים וניסיון להפרכתן.
  • טכניקות הרפייה, מיינדפולנס ודמיון מודרך – טכניקות הרגעה, תרגילי נשימה והרפיית שרירים.

משך זמן הטיפול

הטיפול הינו אינדיבידואלי ומשכו משתנה מאדם לאדם ובהתאם לסיבה איתה הגיע המטופל.

אנשים מסוימים יעדיפו לערוך פגישות תחזוקה מספר פעמים בשנה או כל כמה שנים לאחר סיום הטיפול הראשוני וזאת תוך התייחסות לנושאים חדשים שעולים עם השנים. אחרים יגלו שהם מיישמים את המיומנויות והכישורים שרכשו ואינם זקוקים לביקורים נוספים.

הגורמים המשפיעים על משך זמן הטיפול הם:

  • הצרכים האישיים של המטופל
  • משך הזמן שהבעיה קיימת
  • חומרת הבעיה והמצוקה המתלווה אליה
  • אופן ההתקדמות של המטופל מחוץ לפגישות ושיפור בתחושת המצוקה

מומלץ לקיים רצף טיפולי ולהיפגש אחת לשבוע – שבועיים.

משך הטיפול הוא כשעה.

למי הטיפול מתאים

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הפך בשנים האחרונות לטיפול קו ראשון במצבים מסויימים וכטיפול תומך במצבים אחרים.

בספרות המחקרית, נמצא כי הטיפול יעיל במגוון רחב של מצבי משבר, הפרעות חרדה, דיכאון, הפרעת דחק פוסט טראומטית, הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) ועוד.

כמו כן, CBT מהווה בסיס לעבודה טיפולית בקשיים בין-אישיים, ניהול כעסים וויסות רגשי.

לעיתים לצד הטיפול הפסיכותרפי משולב גם טיפול תרופתי. הטיפול התרופתי ניתן לאחר הערכה ואבחנה של איש מקצוע, פסיכיאטר, ולרוב טיפול זה הינו מסייע ומשלים לטיפול הפסיכותרפי.

יעילות ויתרונות הטיפול

יתרונות טיפול CBT הוא שהינו יעיל, ממוקד ומאפשר תוצאות בטווח הקצר. הטיפול הוא מובנה ומספק כלים פרקטיים להתמודדות בחיי היומיום.

ה- CBT מסייע לשנות את דפוסי המחשבה השליליים ולהחליפם בדפוסי מחשבה יעילים ומלמד כישורים לניהול מחשבות והתנהגויות גם לאחר סיום הטיפול.

לצד היותה של השיטה ממוקדת וספציפית, היא הוכחה מחקרית כיעילה ביותר למגוון התמודדויות, וקשיים נפשיים.

האתגרים בטיפול CBT

  • הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי אמנם יעיל במגוון רחב של מצבים, אך יהיה אפקטיבי במידה שונה לאנשים שונים המתמודדים במצבים דומים.
  • בטיפול CBT המטפל הינו שותף בתהליך הטיפולי ומנחה את המטופל לעבר השגת יעדים אשר הוגדרו מראש תוך חיזוק תחושת השליטה. הטיפול בשיטת CBT דורש ראשית כל מהמטופל את הרצון לשנות את המצב הקיים כבסיס לשינוי.
  • לאחר מכן תתבצע עבודה משותפת על אימון דפוסי המחשבה, תרגול ושינוי קוגניטיבי והתנהגותי.
  • אפקטיביות הטיפול ממומשת במיוחד כאשר המטופל מתרגל את הטכניקות שרכש גם מחוץ לחדר הטיפולים.
  • גישה זו אינה מתאימה לכל אחד ואנשים מסוימים עשויים להעדיף סגנונות טיפול אחרים.
  • כמו כן, הקצב בו מתרחש השינוי משתנה מאדם לאדם. נדרשת מוטיבציה ומחוייבות לחשיפה אמיתית בסביבה מבוקרת.
  • השילוב הנכון בין המטפל למטופל יניב לתוצאות המיטביות.

במה שונה טיפול CBT משיטות אחרות

שיטת CBT מתרכזת במצב הנפשי העכשווי. במקרים מסוימים יתכן שיהיה צורך לבדוק אירועי עבר שיכולים היו להשפיע על המצב הנפשי הנוכחי, אך זה לא המוקד העיקרי. בניגוד לשיטה הדינמית, שיטת ה- CBT בוחנת את המצוקות המפריעות כיום ומנסה לשפר את הלך הרוח והמצב הרגשי.

הטיפול מתמקד בכאן ועכשיו ובהתאם לבעיה ממנה סובל המטופל. בעוד שטיפולים פסיכולגיים כדוגמת השיטה דינאמית, הנוברים בעבר ובנבכי הנפש של המטופל ונמשכים לרוב מספר שנים, טיפול CBT הוא קצר מועד ומספק תוצאות הן לטווח המיידי והן לטווח הרחוק.

--------------------------------------------------------------------------

לקביעת טיפול וייעוץ צרו קשר

אודליה חן – מטפלת cbt

טלפון: 054-4428514

מייל: odeliachen57@gmail.com

cbt טיפול קוגנטיבי התנהגותי - אודליה חן
cbt טיפול קוגנטיבי התנהגותי - אודליה חן
cbt טיפול קוגנטיבי התנהגותי - אודליה חן
עוצב ונבנה על ידי יאלו עיצוב ובניית אתרים