google-site-verification=D8EpWb4QSIfzEjsFob-PxKmHRwJZQ4wIbdC_6lCQ-ms
כותרת
> C;
1/1
כאב כרוני והשפעתו על המצב הרגשי
צור קשר ונשמח לחזור בהקדם

הכאב הכרוני והשפעתו על המצב הרגשי

כאב כרוני בדרך כלל ילווה בהשפעה רבה על המצב הפיזיולגי והפסיכולוגי של המטופל. הכאב יוצר חוסר נוחות עקבית ויומיומית וקושי בפעולות שנראות לנו פשוטות. ברמה הפסיכולוגית כאב כרוני לרוב יוביל לכעס ותסכול עצמי וסביבתי. לכן, הסובלים יפתחו חוסר סבלנות, לחץ ומצבי רוח שונים שמגיעים ללא סיבה מוצדקת הנראית לעין.

מהו כאב כרוני?

כאב כרוני הוא כאב ידוע ומוכר החוזר בצורה רציפה או הולך וחוזר בצורה תקופתית המופיע בדרך כלל באזורים מוכרים בגוף. הכאב הכרוני יכול להופיע בכל מיני איברים בגוף, לדוגמא: כמיגרנה המופיעה ככאבי ראש, כאב לאחר פציעה או אפילו מכאבי מחזור. לרוב, תדירות הכאב, עוצמת הכאב וסוג הכאב גדל ככל שדוחים את הטיפול, לכן חשוב לבצע פעולות מנע בכדי לקבל איכות חיים טובה יותר. לכן אנו ממליצים על טיפול cbt אשר יש לו הוכחות מחקריות להקלה בכאב ובתוך זמן קצר יחסית. בד"כ הטיפול בכאב כרוני יכלול כמה אמצעים: תרופות כאב, פעילות ספורטיבית, מדיטציה ושיטות הרפיה שונות וטיפול cbt.

כאב נועד להזהירנו מפני נזק לרקמות ולאיברי הגוף השונים. אנו נוטים להגן על האיבר הכואב ובכך להקטין נזק נוסף שיכול להיגרם לטווח ארוך. במקרים רבים הכאב הוא בעיה בפני עצמה הדורשת התייחסות פרטנית לטיפול בכאב עצמו ולאוו דווקא במחלה הגורמת לו.

כיצד ישפיע כאב כרוני על המצב הנפשי שלנו

כאב הנמשך למשך זמן רב, יגרום לרוב באופן ישיר להידרדרות נפשית, תפקודית ורגשית. מעבר לאספקט ההומניטרי של עזרה לאדם הסובל מכאב, קיים גם אספקט כלכלי המחשב את עלות הפסקת עבודה או צמצומה, שיבוש היחסים עם הסביבה היקרה למטופל והתדרדרות רגשית ובעלת מצבי רוח משתנים, לפעמים בצורה דרסטית.

כאשר אדם חווה כאב כרוני, אותות העברת הכאב עוברים למוחו באמצעות מסלול חושי ורגשי. הזווית הרגשית של חוויית הכאב עוברת לחלקים שונים במוח (תלוי בסוג הכאב) אשר משפיעים על חוויות רגשיות הנוספות בצורה ישירה לכאב הפיזי עצמו. טיפולי גוף ונפש הכרוכים בפעילויות כגון: מדיטציה, יוגה ושיטות הרפיה שונות המשפיעות על מערכות רגשיות אלו ומווסתות את התהליכים הרגשיים למשהו שניתן לחיות ולהשלים איתו ביומיום.

דרכים להתמודדות עם כאב כרוני

בנוסף לטיפולים תרופתיים ופיזיים, קיימות שיטות שונות המסייעות להתמודדות נפשית עם כאב כרוני. לדוגמא:

  • התמודדות עם לחצים – חשוב להבין תחילה כי כאב פיזי קשור באופן הדוק לכאב רגשי מפאת ויסות יתר או חסר של החושים. כאב המתמשך זמן רב יכול להוביל לרמות לחץ גבוהות. לכן, חשוב ללמוד ולהטמיע את שיטות הטיפול השונות ולהתמודד עם הלחץ בצורה בריאה. לדוגמא: אכילה בריאה, שינה איכותית, עיסוק בפעילות גופנית ויצירת זמן פנאי שקצת יוציא את המחשבה מהכאב והלחץ.
  • חשיבה חיובית וביקורת בונה - כלי זה הוא בעל עוצמה רבה עבור רוב המטופלים. חשיבה חיובית מתמקדת בשיפורים ובשינויים הקטנים אותם יכול המטופל לבצע. חשיבה חיובית לא נבנית על כמה "העולם נפלא" אלא, זוהי חשיבה המותאמת למצבו של האדם וביכולת שלו לבצע שינויים ושיפורים על מנת להקל על איכות החיים שלו, גם אם הם נראים מאוד מזעריים. בטווח הארוך שיפורים אלו יקלו מאוד על החיים היומיומיים. במקום לשקוע במחשבות מפריעות כמו חוסרהאונים וחוסר יכולת להתמודד עם הכאב, המטופל יכול להזכיר לעצמו שיש בידו את האפשרות להוביל לשיפור התחושה הכללת והשגת חיים מספקים גם עם הכאב.
  • פעילות ומעורבות חברתית ומשפחתית – דרך פשוטה להסיח את הדעת מהכאב יכולה להיות באמצעות פעילויות מהנות המסייעות להטמעת ההיבטים החיוביים בחיים. מומלץ למצוא תחביב קבוע או בילוי משותף המשפר את התחושה הכללית ומסייע להתחברות עם בני המשפחה וחברים וכן למצא פעילויות הגורמות לאותו אדם עונג בהתאם למציאות החדשה בה הוא נמצא.
  • התייעצות עם איש מקצוע – חשוב להבין כי טיפול מקצועי כגון cbt, יכול לשפר משמעותית את השיקום של המטופל. בהרבה מקרים אדם חש מאויים כאשר מציעים לו טיפול, לכן חשוב לשחרר את הפחד מ"להיות מטופל" ולהבין לעומק כי מטפל הינו אדם אובייקטיבי עם ניסיון רב במקרים דומים אשר יכול להציע מגוון שיטות המותאמות ספציפית למטופל.
  • טכניקות הרפיה שונות - דמיון מודרך, נשימה מעגלית, מדיטציה, יוגה וכו', כל אלו מכילים בתוכם תרגילים העשויים להיות בנאליים, אך הם הוכחו ביכולתם להקל את הכאב לאורך זמן. מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע שונים המתמחים בטיפולי גוף ונפש בכדי ללמוד שיטות אלה.

לסיכום:

במקביל לטיפול רפואי-קונבנציונאלי, מומלץ לשלב פעיליות גופניות בהרגלים היומיומיים. הימנעות מטלפטל בעצמך היא לא טכניקת התמודדות טובה וגם לא תשיג תוצאות לאורך זמן, אלא רק תחריף את המצב ואת הכאב. שלל הדברים שנכתבו במאמר זה עוזרים להפחית את תחושת הדיכאון והכאב הן באופן הוליסטי והן תרופתי. טיפולים ושמגוון שיטות אילו אילו משחררים מוליכים עצביים הקשורים למצב הרוח, כמו סרוטונין, ואנדורפינים, שהם משככי הכאבים הטבעיים של הגוף והם עדיפים על הכל.

--------------------------------------------------------------------------

לקביעת טיפול וייעוץ צרו קשר

אודליה חן – מטפלת cbt

טלפון: 054-4428514

מייל: odeliachen57@gmail.com

טיפול בכאב כרוני ומצב הרגשי - אודליה חן
טיפול בכאב כרוני ומצב הרגשי - אודליה חן
טיפול בכאב כרוני ומצב הרגשי - אודליה חן
עוצב ונבנה על ידי יאלו עיצוב ובניית אתרים